Ty nejlepší věci

7. 02. 2019 14:45:29
Ty nejlepší věci člověk nikdy nenapíše, nikdy nesloží, nikdy nenamaluje, ty nejlepší fotografie se vždycky minou s fotoaparátem.

Od rána hořím, od rána v duchu píšu tento text, popsal jsem tak za chůze spoustu stran, ale teď, když se ho snažím rekonstruovat, už teď vím, že se to nemůže povést, že ty nejlepší věci, které mě od rána napadají, že na ty si už nevzpomenu, ráno jsem byl průtočištěm toho nejsilnějšího, co mě za poslední dobu napadlo, ale taky to byly ty nejmučivější myšlenky za několik posledních let, teď začínám psát od nuly, úplně od začátku a jsem jiný člověk, než kterým jsem byl ráno, kdy každý den začínám s kávou v Baru Rytmus, za oknem chodí každé ráno tíž lidé, vím, že od osmi do devíti ve stejném pořadí z levé strany okna do pravé projde Vladimír, který to má namířeno do Jazz Klubu, v závěsu za ním se objeví Pavel, který prodává v hudebninách Fila, že před devátou opačným směrem projde profesor Jařab a za ním po krátké chvíli půjde Monika do svého antikvariátu, a jak Monika projde, už vím, že budu muset končit, že se budu muset zvednout, zaplatit a vyjít ven, to oni jsou moje ranní hodiny, můj ranní orloj, a když za sebou zavřu dveře a ocitnu se na chodníku, najednou si vzpomenu, že bych měl být z nějakého důvodu veselý, tak tomu obrazu přizpůsobím krok a jdu do práce a cestou se usmívám na lidi a zdravím jako první a včera, když jsem tak přišel do muzea, stála v recepci Šárka, usmívala se na mě, já se usmíval na ni, pozdravil jsem jako první a ona mi povídá, to ti musím říct, zdál se mi o tobě v noci sen, bylo to celý temný, horor úplnej, jak teď posíláme tu naši výstavu jinam a spousta kurýrů tu je, tak jsem z toho celá nesvá, to se mi určitě promítlo do toho snu, ale pak ses tam objevil ty a všechno se rozplynulo a všude bylo plno světla a já jsem najednou nevěděl, co mám na to říct, tak jsem se jenom usmíval, ale v sobě jsem měl zrovna něco jiného, než o čem mluvila Šárka, v sobě jsem měl od rána samotu a černo, tak jsem řekl, tos mi udělala radost, holko, za to tě zvu na kafe, a jenom já jsem věděl, že je to všechno jinak, ale každý je rád klamán, tak jsem dál už neříkal nic, ale byl jsem Šárce vděčný za ten její sen a za to, že mi to řekla a byl jsem rád i za to, že sám jsem jí na chvíli klamán.

Ty nejlepší věci člověk nikdy nenapíše, ty se jenom rychle objeví a pak zase stejně rychle zmizí, teď cítím v sobě horkost a buší mi spánky, jak mám trému a strach z toho, že se mi nikdy nepodaří zachytit to, co dnešního rána jsem si v duchu sumíroval, když píšu pomalu a s rozmyslem, tak to drhne, já musím psát rychle, abych nestihl kontrolovat psané, abych to, co mě zrovna napadá, neohýbal špatným směrem, protože já myslím, jenom když píšu a tím se chci dobrat těch nejpodstatnějších věcí, bez kterých se nehnu z místa, toho, kdo jsem a co tady vlastně dělám, a dnes ráno jsem se toho už málem dotknul, to jeden z mých přátel mi kdysi řekl, když vidím hudbu, zavírám oči, ta věta se mi opakovaně vrací a vracela se mi i dnes ráno, to jsem byl trychtýř, kterým to padalo do mě z těch nejvyšších míst, zase jsem cítil tu nepopsatelnou vlnu štěstí, když jsem to zažíval, a už dopředu jsem věděl, že to zůstane jenom mezi námi, ve mně uvízlé, jenomže právě proto, že to nebylo ode mě, ale nekontrolovatelně to padalo do mě, zase jsem to zapomněl, psal jsem za chůze všechny ty obrazy a vidiny, všechno se to skládalo do sebe a já jim rozuměl, přestože dávaly protichůdný smysl, ale bylo to v řádu věcí, protože já skoro nikdy nevím, jestli to, co si myslím, jestli jsem to doopravdy já, jestli je to pravda, nebo jestli sám sebe chci přesvědčit lží, protože se bojím pravdy, a tak v tom prostoru, v němž se pohybuji, je zároveň něco z obého.

Dnes ráno jsem na chvíli zahlédl svůj horizont, ten vzdálený obzor, o kterém malíř Theodor Pištěk říká: Horizonty jsou nádherný, ale nesmíte chtít jít za ně. Tak už jsem zase klidnej.

Autor: David Hrbek | čtvrtek 7.2.2019 14:45 | karma článku: 7.61 | přečteno: 360x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Poezie a próza

Alena Bures

Recenze - Martina Boučková: Šílená babička

Rodiče si nevybereš. Ale to koneckonců ani děti. A mít mírně šílenou matku je někdy k vlastnímu zešílení, ale někdy....

28.3.2024 v 17:24 | Karma článku: 6.93 | Přečteno: 101 | Diskuse

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 14.48 | Přečteno: 197 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.52 | Přečteno: 197 | Diskuse

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.96 | Přečteno: 131 | Diskuse

Jana Péťová

Fluktuace každodennosti

Fluktuace každodennosti - Proměnlivost. Nepředvídatelnost. Dynamika. Rozmanitost. Odlesky radosti překvapení a lásky. Nástrahy a výzvy.

26.3.2024 v 11:08 | Karma článku: 11.10 | Přečteno: 192 | Diskuse
Počet článků 14 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 842

MDLO je pseudonym pro autora, který má iniciály DH

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...