Ty nejlepší věci

Ty nejlepší věci člověk nikdy nenapíše, nikdy nesloží, nikdy nenamaluje, ty nejlepší fotografie se vždycky minou s fotoaparátem.

Od rána hořím, od rána v duchu píšu tento text, popsal jsem tak za chůze spoustu stran, ale teď, když se ho snažím rekonstruovat, už teď vím, že se to nemůže povést, že ty nejlepší věci, které mě od rána napadají, že na ty si už nevzpomenu, ráno jsem byl průtočištěm toho nejsilnějšího, co mě za poslední dobu napadlo, ale taky to byly ty nejmučivější myšlenky za několik posledních let, teď začínám psát od nuly, úplně od začátku a jsem jiný člověk, než kterým jsem byl ráno, kdy každý den začínám s kávou v Baru Rytmus, za oknem chodí každé ráno tíž lidé, vím, že od osmi do devíti ve stejném pořadí z levé strany okna do pravé projde Vladimír, který to má namířeno do Jazz Klubu, v závěsu za ním se objeví Pavel, který prodává v hudebninách Fila, že před devátou opačným směrem projde profesor Jařab a za ním po krátké chvíli půjde Monika do svého antikvariátu, a jak Monika projde, už vím, že budu muset končit, že se budu muset zvednout, zaplatit a vyjít ven, to oni jsou moje ranní hodiny, můj ranní orloj, a když za sebou zavřu dveře a ocitnu se na chodníku, najednou si vzpomenu, že bych měl být z nějakého důvodu veselý, tak tomu obrazu přizpůsobím krok a jdu do práce a cestou se usmívám na lidi a zdravím jako první a včera, když jsem tak přišel do muzea, stála v recepci Šárka, usmívala se na mě, já se usmíval na ni, pozdravil jsem jako první a ona mi povídá, to ti musím říct, zdál se mi o tobě v noci sen, bylo to celý temný, horor úplnej, jak teď posíláme tu naši výstavu jinam a spousta kurýrů tu je, tak jsem z toho celá nesvá, to se mi určitě promítlo do toho snu, ale pak ses tam objevil ty a všechno se rozplynulo a všude bylo plno světla a já jsem najednou nevěděl, co mám na to říct, tak jsem se jenom usmíval, ale v sobě jsem měl zrovna něco jiného, než o čem mluvila Šárka, v sobě jsem měl od rána samotu a černo, tak jsem řekl, tos mi udělala radost, holko, za to tě zvu na kafe, a jenom já jsem věděl, že je to všechno jinak, ale každý je rád klamán, tak jsem dál už neříkal nic, ale byl jsem Šárce vděčný za ten její sen a za to, že mi to řekla a byl jsem rád i za to, že sám jsem jí na chvíli klamán.

Ty nejlepší věci člověk nikdy nenapíše, ty se jenom rychle objeví a pak zase stejně rychle zmizí, teď cítím v sobě horkost a buší mi spánky, jak mám trému a strach z toho, že se mi nikdy nepodaří zachytit to, co dnešního rána jsem si v duchu sumíroval, když píšu pomalu a s rozmyslem, tak to drhne, já musím psát rychle, abych nestihl kontrolovat psané, abych to, co mě zrovna napadá, neohýbal špatným směrem, protože já myslím, jenom když píšu a tím se chci dobrat těch nejpodstatnějších věcí, bez kterých se nehnu z místa, toho, kdo jsem a co tady vlastně dělám, a dnes ráno jsem se toho už málem dotknul, to jeden z mých přátel mi kdysi řekl, když vidím hudbu, zavírám oči, ta věta se mi opakovaně vrací a vracela se mi i dnes ráno, to jsem byl trychtýř, kterým to padalo do mě z těch nejvyšších míst, zase jsem cítil tu nepopsatelnou vlnu štěstí, když jsem to zažíval, a už dopředu jsem věděl, že to zůstane jenom mezi námi, ve mně uvízlé, jenomže právě proto, že to nebylo ode mě, ale nekontrolovatelně to padalo do mě, zase jsem to zapomněl, psal jsem za chůze všechny ty obrazy a vidiny, všechno se to skládalo do sebe a já jim rozuměl, přestože dávaly protichůdný smysl, ale bylo to v řádu věcí, protože já skoro nikdy nevím, jestli to, co si myslím, jestli jsem to doopravdy já, jestli je to pravda, nebo jestli sám sebe chci přesvědčit lží, protože se bojím pravdy, a tak v tom prostoru, v němž se pohybuji, je zároveň něco z obého.

Dnes ráno jsem na chvíli zahlédl svůj horizont, ten vzdálený obzor, o kterém malíř Theodor Pištěk říká: Horizonty jsou nádherný, ale nesmíte chtít jít za ně. Tak už jsem zase klidnej.

Autor: David Hrbek | čtvrtek 7.2.2019 14:45 | karma článku: 7,61 | přečteno: 360x
  • Další články autora

David Hrbek

Vostřílenej Žižka

Mirek Žáček umřel, řekla maminka, když dotelefonovala. Seděli jsme zrovna v restauraci Lunapark v Mariánských lázních.

20.2.2019 v 15:12 | Karma: 14,99 | Přečteno: 687x | Diskuse| Kultura

David Hrbek

Poslední klapka

Týden před Vánocemi tragicky zahynul můj kamarád Lukáš. V pět hodin ráno to v mikrospánku napálil na dálnici přímo pod kamion.

18.2.2019 v 14:26 | Karma: 30,62 | Přečteno: 2041x | Diskuse| Kultura

David Hrbek

Hovory s matkou

Ty znáš Mínu, tu moji známou, jak ona pořád umírá na různý nemoci, který nemá, že jo, tak ta se jeden čas kamarádila s nějakou Alenou.

8.2.2019 v 10:54 | Karma: 13,47 | Přečteno: 513x | Diskuse| Poezie a próza

David Hrbek

Když Suzanne Vega přijde k vám domů na svačinu

Čas od času mě náhle zašimrá v krku a nečekaně mi něco několikrát rychle za sebou stiskne ohryzek, až se toho leknu.

28.2.2017 v 14:32 | Karma: 15,23 | Přečteno: 328x | Diskuse| Kultura

David Hrbek

Když já se neumím modlit

Stál jsem v knihkupectví u regálů naditých knihami, které jsem kdysi dávno četl nebo jen držel v ruce, naditých knihami, které ve mně začaly znovu probouzet úžas, jenž jsem kdysi pociťoval a byl přesvědčený, že mě něco velkého ček

21.2.2017 v 16:28 | Karma: 10,47 | Přečteno: 298x | Diskuse| Společnost

David Hrbek

U lůna své ženy

Do dvou ápětkových sešitů psal jsem v sedmi letech svůj román, svůj vlastní životopis, v sedmi letech jsem se propsal ve dvou sešitech do své přítomnosti, až už nebylo o čem psát.

12.2.2017 v 14:43 | Karma: 13,24 | Přečteno: 304x | Diskuse| Kultura

David Hrbek

Slib

Co jsem se naučil číst a psát, jen co jsem vyměnil tužku za plnicí inkoustové pero, začal jsem psát svůj román, svůj vlastní životopis, začal jsem psát o sobě, protože o ničem jiném jsem psát neuměl a vlastně ani nechtěl.

10.2.2017 v 23:58 | Karma: 11,48 | Přečteno: 131x | Diskuse| Kultura

David Hrbek

Stačí málo, pouhý dotek... Nová, tentokrát eroticko-milostná píseň skupiny MDLO

Novou minutovou píseň skupiny MDLO, kterou jsme příznačně nazvali Love Song, nazpívala vynikajícím způsobem herečka a zpěvačka Sandra Pogodová. Při volbě interpretky jsme zkrátka nemohli vybrat lépe. Tak ať se vám tento téměř valentýnský song dobře poslouchá. Moc vás to ani nezdrží, protože píseň netrvá déle než jednu minutu.

20.3.2015 v 13:30 | Karma: 9,34 | Přečteno: 495x | Diskuse| Kultura

David Hrbek

Samotář (nová píseň v podání Jaromíra Švejdíka)

Tak teď fakt nevíme, jak to napsat, abyste dostali chuť si naši novou minutovou píseň hned pustit. Výborně nám ji nazpíval JAROMÍR ŠVEJDÍK (Priessnitz, Umakart, Kafka Band, mj. autor hitu Půlnoční), kterému jsme píseň SAMOTÁŘ napsali takřka na tělo. Nemáme moc možností, jak ji šířit, tak pokud si píseň opravdu poslechnete a bude se Vám líbit, budeme jenom rádi, když ji budete libovolně šířit dál. Pěkný zbytek dne se SAMOTÁŘEM.

5.1.2015 v 15:00 | Karma: 11,21 | Přečteno: 1411x | Diskuse| Kultura

David Hrbek

Divné hry

Tvůrčí uskupení MDLO přichází s další minutovou písní. Je to tentokrát šanson s názvem Podivné hry. Song nazpívala Věra Veselská, která se barvou hlasu a rozsahem pohybuje někde mezi Věrou Špinarovou a Lucií Bílou. Jsme přesvědčeni, že o Věře ještě hodně uslyšíme.

28.11.2014 v 14:30 | Karma: 9,52 | Přečteno: 1578x | Diskuse| Kultura

David Hrbek

Bolestná vzpomínka

Nová minutová píseň skupiny MDLO Bolestná vzpomínka. MDLO tentokrát nahrávali s operními umělci: Jakubem Rouskem, sólistou opery Moravského divadla Olomouc a operními sboristkami (MDLO GIRLS) Věrou Veselskou, Petrou Bubelovou, Michaelou Dvořákovou a Vendulou Hlubkovou. Příjemný poslech přeje MDLO.

31.10.2014 v 14:30 | Karma: 8,40 | Přečteno: 1469x | Diskuse| Kultura

David Hrbek

Kouknul jsem se do novin (první oficiální klip skupiny)

Hudební uskupení MDLO představuje zbrusu novou píseň a svůj první klip. Tento kus nazpíval jako specialní host vynikající interpret Adam B. Sychrow. A pozor: MDLO myslelo i na neslyšící, protože poselství písně je u MDLO vedle muziky vždy velmi důležité. Klip je proto opatřen titulky pro naše neslyšící spoluobčany.

29.10.2014 v 14:07 | Karma: 6,48 | Přečteno: 370x | Diskuse| Kultura

David Hrbek

Podivný věci

Tvůrčí skupina MDLO se představuje. Do světa právě vpouští svou první minutovou píseň, která je teprve začátkem delší série písní, jejich stopáž nemá přesáhnout jednu minutu. A vy jste dnes jedni z prvních, kteří mají možnost si tuto píseň poslechnout. MDLO dnes začíná jemně, ale brzy přitvrdí. Jak na textech, tak na muzice.

23.9.2014 v 16:00 | Karma: 9,20 | Přečteno: 1812x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 842x
MDLO je pseudonym pro autora, který má iniciály DH

Seznam rubrik